Miss Magnifique!!

Tuesday, 22 March 2011

Review Filem - Aku Jatuh Cinta Dengan Hikayat Merong Mahawangsa

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

BEST! BEST! BEST! BEST! BEST GILER, OKEYH?

shadap you..yang mengatakan kepoyosssan aku dalam meletakkan tajuk...belog aku..suka hati aku okeyh????? ngehehehehe...suka hati aku lah nak letak tajuk terlebih kemelampauan...hoho~

ok fine..Cik M..sila control keayuan dan kemachoaan anda..ngehehehehe..
weyh, korang dah tengok tak filem Hikayat Merong Mahawangsa tu?
serius aku cakap dengan korang best gilerrr doowh!!

aku tak pedulik arh...bila aku ade terbaca kat some blogs yang kata cerite tu biase je la, cerite gay la, apela..wateve la..

aku nak bagitau korang,
sape yang kutuk cerita tu adalah melayu yang tak emnghargai sejarah, okeh? (wah, gile bapak confident aku bagi statement macam ni, naya je kene ketuk kepala dengan bloggers lain..ekekekeke)

cerita tu memang patut tengok dan beli dvd yang original, okeyh?

cerita tu kan mixed bahasa dia kan.. ada bahasa english dan bahasa melayu..
korang tau tak, AKU DAH JATUH CINTA dengan BAHASA MELAYU LAMA kita...
seriusly indah rupanya bahasa melayu..
buat pertama kalinya dari pendengaran aku bahawasanya bahasa english agak kurang sedap di pendangaran aku...

bahasa-bahasa dia sangat puitis... cerita dia membakar semanagt juang...pantun dia sangat sedap didengar..

korang tau...
kita rakyat malaysia ni kena menghargai sejarah..mencintai sejarah..
dalam islam pun menggalakkan kita belajar sejarah..tau tak, abu bakar as-sidiq tu adalah seorang yang pakar dalam sejarah nasab keluarganya... (kalau tak silap akula...hope bukan salah information..sebab aku ada terbaca kat mana tah)

mungkin bagi sesetngah orang perempuan yang tengok cerita ni...lebih cairkan kesasan badan stephen rahman...dan lelaki-lelaki yang kutuk adalah sebab mereka jeaolus sebab badan diorang tak macam stephen rahman (ekekekeke...jangan marah haa~ peace, yo!)

tapi..korang ambil tak iktibar sejarah? korang ambil tak pengertian cerita tu???

aku mungkin bukan ahli sejarah...tapi aku mencintai sejarah dan sentiasa ingin mempelajarinya walaupun aku hanyalah orang gaji sepenuh masa...
sesungguhnya ilmu itu sangat penting...
ingatlah belajar bukan untuk duit...tapi pengisian jiwa dan rohani kita...
kalau kita belajar hanya sebab nak kerja bagus.,..sia-sialah ilmu anda tu...ikhlaslah kerana belajar...

siapa yang tidak menyambung pelajaran macam aku, teruskanlah pelajaran walaupun tiada sekeping kertas bernama ijazah mahupun bukti..

kerna malaikat adalah saksi...dan Allah adalah hakim...

kalau kita belajar ikhlas kerana Allah insyaAllah ilmu itu tetap berguna di dunia..dan yang penting di akhirat..
(ok fine aku tau aku dah macam ahli falsafah cum ustazah..sekian) ngehehehehe...

yang penting cerita ni best..dan aku harap...ada lagi cerita-cerita sejarah seperti ini...
aku adalah peminat sejarah melayu..sekian~

akhir kalam dari Cik M untuk waktu ini9 ialah...teruskan belajar tak kisah siapa anda walaupun hanya orang gaji seperti aku...okeyh u olss???

daaa~ ^_^
xoxo,
Cik M~



16 comments:

Lizzie Yasmin said...

cair dgn bdn merong yang sgt best.. hahahaha... bangga dengan karya Melayu dan perfileman Msia.. klu bwk luar tak malu nie.. sebab melibat kan byk negara...

Teenager Housemaid said...

lizzie: haha..yayaya..
betul3x...
tapi cerite ni memang bagus arh..hoho~
kalau tayang kat luar negara memang bangga ouh~

Scya LollitA said...

HUWAAA , cik scya dah balek rumah . kalau duk shah alam lg boleh la mronggeng . dah balek ni payah cket nak kuar . malas~ huhu
**meronteronte nak tgk nk tgk nk tgk !

Fatihah said...

Belum bekesempatan nak tengok merong ni...hujung minggu ni nak suami angkut anak2 pergi pawagamlah..

Teenager Housemaid said...

cik scya: patut tengok!
nanti tengok ye! hehe...rumah kat mana je?

kak fatihah: yeah! mesti kene bawak suami dgn anak2 g tengok! best sgt!

shereena said...

sy blum tengok lagi:(

lisa said...

ni buat teruja gila nak tengok ni. tak sabar ni, tak sabar ;D

Dda Ly said...

saye tengok reviews korang ponn da jatuh2 cinta..huhuh

AkieZecky said...

tunggu HMM keluar kat Astro first

afuan shah said...

hahahah..tak tegok lagi ouh...bila la nak dpt tegok pon tatau..
apa2 hal pon...BAHASA JIWA BANGSA..SEBAB TU LAH BANGSA MELAYU PENUH ADAT DAN SOPAN..:)

Izyan Masri said...

hikayat merong mahawangsa tersangatlah best :D

Henry Zackery said...

bakal jadi filem BOX OFFICE nie :)

Artis Kembar

jeBateja said...

wahhh...dah ramai dok puji ni....den tak sabo nak nenguk ....tgk dvd jer le...ahakz

aizamia3 said...

akak belum tengok lagi tapi kita sepatutnya bangga filem epik sejarah diangkat hingga ke luar negara, sama2lah menyokong industri tempatan kalau bukan kita, jangan dok bangga sangat dengan filem dari luar..

kay_are said...

merong mahawangsa memang best gile.. untuk filem yang budget just 8 juta.. sangat2 terbaik!! cume.. part cermin agak x logik.. memang x logik sebenarnye.. tapi len, bahase, sejarah, jalan cite.. mantop!

Teenager Housemaid said...

shereena: patut tengok!

lisa: haha...kene tengok!

ddaly: so..cepat g tengok! ngeheheh

akie: pun boleh jugak!

afuan: betul..betul..betul..=D

izyan: betul3x..hehehe=)

henry: rily hope so! arha~

jebat: hehe..tak kisahla..asalkan ori okeyh? arha~

kak aizamia: betul tu...kite patut bangga dengan filem kite..tapi filem2 yang berkualitilah..

kay are: actualy kalau nak diikutkan pasrt cermin tu logik..sebab dalam sesetangah ilmu hitam..ianya memang akan refleks balik pada diri yang pakai ilmu hitam tu.. cuma yang tak logik tu sebab cermin dia sikit je tapi mampu pulak mengalahkan tentera2 kecil yang boleh dikatakan banyak tu...hoho~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...