Miss Magnifique!!

Saturday, 24 December 2011

10 Things About My Mama

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang Lagi Maha Pemurah

ada banyak perkara yang aku tak tau pasal mama. 
kalau diikut dengan kiraan sebenar, aku rapat dengan mama 5 tahun je sampai dia meninggal.
sebelum tu, mama terlalu sibuk. kerja dari pagi sampai malam.
mama keluar pagi sebelum aku jaga. balik lepas aku dah tidur.
hari sabtu atau ahad je dapat jumpa, jalan2, makan2...
atau pada hari aku ada checkup dengan doktor.

dan apa yang aku tau..
sebenarnya aku takut aku akan lupa, atau terlupa..
kalau aku tak tulis. kalau aku tak catat. so apa kata aku catat sedikit demi sedikit... :)
aku rasa mungkin dengan menulis perkara ni, akan buat rindu pada mama berkurang sikit..hehe..ntah..
nasib baik jugalah, mama ni jenis suka bercerita... mama selalu cerita macam2... mengenai hidup dia.
tapi, aku takut ada lagi yang tertinggal..aku takut ada lagi yang aku tak tau...
kesusahan mama, kesedihan mama, kesukaan mama, kegembiraan mama, kebahagiaan mama, kepayahan mama...


apa2 pun, aku cuba catat 10 things about my mama... ^_^

1) mama ulat buku. 
aku rasa aku jadi ulat buku sebab mama kot.

2) mama boleh duduk dekat kedai buku dari pagi sampai petang. 
kitorang kalau keluar kitorang akan lepak kedai buku. keluar dengan mama best. boleh duduk kedai buku lama2...

3) favorite drinks mama air orange, mango atau apple.
kalau keluar makan atau minum, air ni lah yang mama selalu order. aku pun dah terbiasa dengan air ni, sebab mama selalu suruh aku minum air yang sama dengan dia minum. dia cakap sedap... ^^

4) bahasa english mama lebih bagus dari bahasa melayu.
ni aku tak berapa nak ikut. sebab bahasa melayu aku lebih bagus dari bahasa english. mama cuma boleh cakap and faham bahasa melayu perbualan harian. kalau korang bagi dia sajak a samad said ke. bahasa yang berkias2 ke, pantun ke, peribahasa ke, haa, dia akan start buat muka blur dia.
pasal tu, aku suruh dia baca novel melayu banyak2, jangan asyik baca novel omputeh je. 
tapi, abang2 aku selalu buli aku, diorang kata aku anak angkat, sebab cuma aku punya BI je tak power macam diorang. jahat kan diorang? tapi, tak apa, lepastu diorang kena marah dengan mama sebab buli aku..hahaha..
p/s: mama orang melayu. tapi, mungkin sebab dia dari kecik sampai besar sekolah omputeh, and then suka baca novel omputeh..tu yang jadi macam tu..tapi mungkin sebab atuk mama pun memang speaking and banyak ikut cara western kot... haih...

5) mama kena tidur dengan lampu yang terbuka.
mama akan sesak nafas dan lemas kalau tidur dengan lampu yang tertutup. 

6) mama kalau mandi memang sangat lama.
ni semua anak2 dia mengikut.. tapi mama kata, papa pun mandi memang lama. 

7) mama sangat friendly, peramah.
aku rasa semua orang kawan mama. mama memang berkawan dengan sesiapa sahaja tanpa memilih kawan. 
mama pernah cakap, "kawan lah dengan semua orang, dengan orang hisap dadah ke, dengan orang jahat, dengan orang yang memang teruk ke, yang penting jangan terpengaruh. berkawan adalah penting, tapi jangan sesekali terpengaruh, ingat mama sebelum nak buat apa2 yang tak baik."
aku rasa, pasal tu kot semua orang sayang mama... letaklah orang high proffile ke, low prolfile ke, tak ada profile ke, semua mama layan baik...

8) favorite color mama warna hijau.

9) mama suka pakai eyeliner dengan eyebrow.

10) favorite actress mama, julia roberts dengan sandra bullocks.
abangah kata aku minat dua2 actress ni sebab mama minat..
ntah..maybe lah kot..huhu...

ikhlas,
adik~

36 comments:

Miss Xyz said...

Al-Fatihah utk mak akak~
sedih sye bce post ni.. Bersyukur sye msih ada mak, trima ksih sedarkn sye.. ;)

DianaAzis said...

Great things to remember..Tak semestinya dia tiada kita tak ingat kan.. All mama in this world are great..be strong dear :)

penaberkala said...

baguslah, ingat setiap kata-kata yg dipesan
apepun, biar jauh di mata, tapi dekat di hati

al-fatihah buat arwah, semoga beliau tenang di sana

p/s : btw, thanks follow :)

CekbOlat-bOlat said...

sweet ^^ abah bolat slalu speaking western jgk.. tpi anak die tetap bengong BI.. bluekk.. tanak cuba lgsung speaking.. aiyakk -_-

rase takut..

mega senja said...

Mama adik itu mesti orangnya sangat tulus..

hmm..suka kaler hijau!

Aqiim said...

ok sy nak komen psal mandi lama..

adik sy, kalau mandi, lama giler tau x? menyampah giler tnggu lama2.. kalau pompuan takpe.. nie lelaki.. ahh tah apa dibuatnya mandi lama2..


ehh sori terlebih emosi pulak..
hahaha

Original CikTeddy said...

wah..sngt indah bile tau bnyk ttg mak kite sndiri..cik pon nk tulis dlm bku la..mane tau satu hari kalo cik prgi sblum mak,mak cik akn bace n tau bhwa cik sygkan mak..^^

Alieza Dayasari said...

tidur kena bukak lampu erk.... hihihi.......

TwIstiEs*meSti Mau* said...

aku catu jugak bekalan air nanti....!!!

haahaha.....:D

♪ cik katak ♪ said...

al-fatihah.~
kehilangan tu memang menyakitkan.. tapi memories akan tetap bertahan sampai bila-bila kan. :)

so. be tough, i believe u're quiet resemblance with ur mum kan :)

psst : my english is suck too and i suka sandra bullocks n julia roberts :)

missleana said...

like mother like daughter... :)
jangan lupa sedekah al fatihah untuk mama ye dik...

::WafaIrdina:: said...

betul..bersykur bg sape2 y stil ad ibu...smntare mereka msih idup..hargai & sygi mereka...bukan harta benta yg mreka pinta..mreka cmer mahukan sekelumit kasih dan cinta mereka buat mereka...kasih ibu sampai ke syurga....^^

*my mom also book worm...huhu

Cik Orkid said...

saya sayang mak saya.
saya sayang cik M. :D

al-fatihah ><

bersyukurlah sesape yang masih ada mak.

emy zulaiha said...

al-fatihah utk arwah mama awk.

arwah mama awak same mcm mama emy.
favourite kale hijau..maybe my mama obses kot..bukan favourite je.haha

semutsengal said...

mama sayang papa ?



ahahahahhahaha

semutsengal said...

beb, aku terlepas satu benda. Maaf ok. takziah.

Bo the Nerd said...

Al-Fatihah Bo sedekah pada arwah mak awak. Terima kasih kerana mengingatkan Bo utk selalu appreciate Ibu.

diana said...

al-fatihah untuk mama kamu..
mandi lama??
ehhehe..orang perempuan
memang ramai gitu ye..

ReeneeRaaid said...

sorry about your mum. al-fatihah

izzati jerr said...

al-fatihah ..mama awak mesti proud dgn awk..percayalah!!

NinaIshak.DO said...

aku dpt rasa arwah seorang yang sgt baik.

al-fatihah

Saddila said...

arwah mama kakak sama dengan dila suka warna hijau .
betul ckp mama kakak . kite kena kawan dgn semua orang tapi ingat jgn terpengaruh dgn kawan yg buruk perangainya .

al-fatihah buat arwah mama kakak .
syg kakak <3

miss aina said...

alfatihah buat mama akak .
btw , 10 things tu memang cute :)

hassy chan said...

wau teror omputih hehehhee..
kamu pun kene rjin bca novel omputih yeee

aQimie Ceplos said...

takan punye awak lupekan dia.
btw. awak mesti rindukan dy kan?
me to. i miss my mum. hehe.
apaapepon. be strong ;)

ZORA said...

mama seorang mama yg hebat...

~SaL IjOu~ said...

Smoga mama kamu tenang di sana.al-Fatihah~

setuju part kwn dgn sesiapa saja..asal jgn terpengaruh..~ =)

acheeqa farhana said...

entry ni sgt sweett..

smge anda tabah ye sahabat,,dan smoga Allah merahmati rohnya disana..aminn...

Si qusowt said...

hilang dimata kekal di hati inysaallah...
alfatihah

cik ika said...

alfatihan..bnykkn bdoa utk arwah mama ye..d

siti suraya said...

paling penting , mak saya lah yang paling best dalam dunia nie :)

Abg Stalker said...

awk rindukn mama awk eh? :)dr cara awk menulis,abg tahu ada 1perasaan yg sgt kuat org lain x thu tp awk je thu.doa byk2 utk mama..agar dia tenang kt sana.awk mst baik mcm mama awk juga. :)

Juliet_iRa~" said...

al fatihah..

sbr byk2 k...tulis banyak2 psl mama awk supaya rindu kat mama awk tu kurang sikit..:)

skrg2nya nt2 blh bc blk apa y awk tulis kan..

take care tau!

Woofer Storm said...

alfatihah tuk anda..mak saya pun dah takde..sabar ye..

Prettywrite said...

sakit kan bila merindui orang yang dah tak ada..tapi tak apa cik m ada kenangan yang manis dengan mama kan..:)..suci hati dia berkwan tak kira dengan siapa yang penting jangan terpengaruh..betul tu..

Liselle MonCherie said...

Miss M,I cried reading this post...
your mama has many similarities with my mama, no 1,4,8 and 10. Julia Roberts with her Mona Lisa Smile.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...