Miss Magnifique!!

Sunday, 25 December 2011

"Mama Pandai Masak Nasi Goreng Je..."

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang Lagi Maha Pemurah

mak korang pandai masak tak?

mama aku cuma pandai masak nasi goreng dengan buat lengkong buah je.(harap maklum lengkong lain mama memang tak reti buat hehehe)

kalau dulu, bawak bekal pergi sekolah(kalau aku pergi sekolah lah..:p), mama akan masak nasi goreng.
tapi, hari2 nasi goreng yang lain...hehe..(yup mama memang teror dalam mengubah resipi, atleast tak jemu makan nasi goreng yang sama je..macam2 perasa ada)

yang ni aku pun tataula nak kata ikut mama ke tidak..
aku taklah pandai masak..

tapi, bolehlah masak makanan kegemaran aku, macam spaghetti, maggi goreng, baked pasta...
yang simple macam nasi goreng, telur masak kicap, and sambal ikan bilis cili hijau tu bolehlah juga walaupun tak sesedap mana...
and aku boleh jugalah baking.. setiap kali hari raya, ada jugala 2, 3 jenis yang aku buat sendiri...
ouh, mama tak pandai buat kuih...

mama, memang tak suka memasak pun..
mama dalam kerja2 orang perempuan ni, dia agak lemah sikit. sebab dia tak minat... dia suka kerja yang adventure. yang berjumpa dengan orang..apa2 yang kerja di luar(aku pun suka juga, tapi situasi aku sekarang sangat terbatas).. kerja2 perempuan ni a.k.a kerja2 dalam rumah ni, adeih...memang tak ada maknanya dia nak buat..hehe
kalau aunty2 aku and nenek aku bab2 masak, bab2 buat kuih, bab2 kerja2 orang perempuan ni memang superblah wa cakap sama lu..
huhu..

aku nak masak boleh tu bolehlah(tak pandai sangat), tapi, ikut mood...
and aku suka buat resipi sendiri, tak suka ikut resipi yang betul..
and kalau masak tak suka ada orang tengok melainkan aku yang minta tolong...

mama: adik ni kira lagi baguslah dari mama. atleast, adik boleh juga masak, boleh buat kuih. mama ni tak pandai masak pun. i'm proud of you, you know?

and, masa mama sakit, dia selalu suruh aku masakkan maggi goreng (resipi aku) untuk dia... yang maggi goreng ni, ada haritu mommy (aunty yang aku panggil mommy) tolong aku masakkan untuk mama, sebab dia tahu yang aku penat, jadi dia naklah tolong..
rupa2nya mama tau je kalau maggi tu bukan aku yang masak...

and, dia suka kopi yang aku buat... (aku tak minum kopi, tapi aku pun tatau macam mana kopi yang aku buat tu sedap..) mama kata, dia tak pernah minum kopi sedap macam aku buat..(sebab aku anak dia kan? hehe)
and dulu, kalau aku tak sempat nak buat kopi untuk mama(sebab terlambat bangun), aunty y tolong buatkan..(aku tau diorang semua kesian kat aku)
mama aku tahu taw..

mama: kopi ni bukan adik buat eh?

aku: er... adik turun lambat tadi. bila turun, tengok2 aunty y dah siapkan breakfast mama.. kenapa, ma?

mama: tak serupa dengan kopi yang adik buat.. adik buat sedap...
*kantoi lagi :D*

*huhu..itulah mama aku masa sakit dulu..asyik mengidam air tangan anak dia aje..:)
aku bersyukur, sempat juga aku buat something untuk mama walaupun tak seberapa..

tapi, bila orang tanya aku pandai masak atau tak...aku jawab tak pandai..
memang tak pandai pun.. yang setakat simple tu...budak form 1 pun boleh masak..kekeke...

p/s: lepas ni korang masaklah untuk mak korang... atleast ada something dalam memori..:)

ikhlas,
adik~

26 comments:

Miss Xyz said...

btul ke? klu cmtu nk order maggi stu bole? hehe ^^

DianaAzis said...

Betul tu..sementara mereka masih ada, buatlah sesuatu yang bermakna untuk mereka. Sekurang-kurangnya nanti boleh dikenang..

P/s : Masak meggi n air kopi sedap eh..nak order satu :P

Bo the Nerd said...

Insya'Allah. Mama awak akan menunggu awak di sana. Bo sedekahkah arwah mama awak al-Fatihah. Jgn lupa doakan kesejahteraan arwah mama awak setiap kali teringatnya n lps solat ye :-D

Abg Stalker said...

:)kenangan manis yg x bole dilupakn bila kita bt org yg paling kita syg dlm dunia ni bahagia.

Saddila said...

dila pun sama kak . tak suka orang tgk dila masak . nnt tak jadi . nnt dila jadi malu . kalau dila panggil suruh tolong tu lain laa :)

Original CikTeddy said...

manisnye knangan awk ngn mama awk..trsnyum sorang2 cik bace..cik baru sudah msak dgn mak cik..best boleh msak same2..hehe

yeas el said...

heee , saya pown pndai masak maggy je :p TETT ! kantoi . btw , kimsalam kt mama ehh . heee . tiap2 hari n.goreng tp resipi lain2 eh ? Waaa , itu pown dah kira pandai masak :)
heee .

Juliet_iRa~" said...

pandai la tu..at least boleh belajar kan?:)

good daughter!hee

kenangan indah kan tu..:)

Alieza Dayasari said...

Saya tak pandai masak juga sih... sama lah kita......
tp org kata saya bukan tak pandai, tapi malas... tp mmg tak pandai lah..

CekbOlat-bOlat said...

bolat gdis kmpung.. reti msk dh ^^

nnt bolat jr kkak ye ^^ syg kkak.. *hug*

Cik Orkid said...

ibu adalah segala-galanya. walau ada kekurangan dia, dia tetap ibu kita kan.

kena blaja masak ni. hahaks.

MulutPayau said...

Adik....seronokkan kalau kita dipuji oleh ibu...pujian ibu tentunya ikhlas....
Biarkan memori manis tu terpahat dihati smpai bila2...
p/s...terer jugak adik masak ya...

~SaL IjOu~ said...

kite boleh masak tp x terer..~
air tgn sendiri pasti lain dengan air tgn org lain~ =)

Eera Shera said...

sama la..masak tak ikut resepi..main campak je dlm kuali.asal rasa sedap..sy pun x suka org tgk sy masak..kalo boleh bia takde org kat dapur haha

AKIM IQBAL said...

Sabar :D

Aqiim said...

alahai..
petang2 macam nie pulak lah kan sy nak terbaca psal maggi goreng..
nie yg rsa lapar tiba2 nie..
cik m, maggi goreng satu!!

hehehehe :P

r-5 said...

boleh masak spagethi bagai tu kira terror lah tu.. hehehe nanti masak untuk saya sekali oke.. hehe nak rasa jugak kopi, maggie goreng anda tu.. hik3.. salam kenal.. :)

Woofer Storm said...

buatkan mereka yang tersayang bangga dengan diri kita ni..

Bro Ahmad said...

belajar masak..kt internet pun boleh belajar..janji ada kemahuan

Cik Puan Muda Umi said...

alamak,sy xreti masak langsung...semua harap mak je..umoR dah makin tua pon xreti2 masak lagi..haishhhhh..

p/s :nama blog teenager housemaid,ingatkan dah kawen..kuikuikui..:D

ezin said...

ezin pun pndai masak yg simple-simple je. baking lak mmg out.
smoga mama m ditempatkan dlm kalangan orang-orang yg beriman. may she rest in peace

NinaIshak.DO said...

bila baca awk cerita psl mama awk, ada satu rasa yg timbul tp susah sy nk jelaskan. mungkin juga sedih bercampur dgn insaf. terima kasih kat awk sbb timbulkan kesedaran di hati sy supaya lebih menghargai ibu dan juga bapa sy, malah semua org disamping sy. Thank you :)

Onitsuka_hana said...

pandai masak :) hana xsuka masak tapi mak hana pandai masak cuma xrajin ja

chemay said...

mak awak sayang sangat kat anak dia nie.
sebab tuh dia suke semua yang awak masak.

kenangan manis bila dapat buat sesuatu yang menggembirakan ibu kita kan?
may Allah placed her with His angel.
amin.
:)

Prettywrite said...

k.yna kalau masak mesti nak sama2 dengan ma..kalau masak sendiri nanti apa yang akak masak tu ma tak makan sangat..hehe..dia tak biasa rasa air tangan orang lain..hi3..

Liselle MonCherie said...

Wah Miss M kiranya pro masak sbnrnya hehehe :D!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...