Miss Magnifique!!

Thursday, 8 December 2011

"Mungkin...Tempat Adik Bukan Di Dunia"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Pemurah

tatau nak update ape...
so aku update jela perbualan with my uncle baru2 ni..huhu..

*we were on our back home after someone wedding...dalam kereta...

aku: uncle rm (bukan ringgit malaysia yep ;p), what do u think bout me, myself?

uncle rm: huh? pandangan macam mana tu? *uncle aku da buat muka blurr...soalan yang tak disangka kan kot...

aku:: hm.. mengenai diri adikla..
*sebenarnye sebelum soalan ini dikemukakan, aku dan dia adalah berbual mengenai macam2 perkara, *yadayadayada...* so suddenly, i'm curious bout he thinking bout me...memandangkan dia adalah uncle yang tak duduk satu rumah dengan aku..

uncle rm: pasal adik ni, payah jugak lah nak cakap. tak tau nak cakap macam mana. bagi uncle lah, adik ni misteri. mysterious.

*aku bila dengar je perkataan misteri tu, aku terus gelak.. ape ke hal lak aku misteri? ingat ni misteri nusantara kah? kekeke.. 
but then he said something that really touched my heart...

uncle rm: adik ni nak belajar tak boleh, sedangkan adik bersungguh2 nak belajar sambung belajar. bila nak belajar, sakit. bila adik cuba nak kerja pun, adik sakit. apa benda yang adik tak cuba, tapi semua tak boleh. nak kata tak pandai, tak pernah pergi sekolah pun masih boleh score SPM. uncle tau, macam2 perkara yang adik cuba buat untuk teruskan kehidupan, tapi semuanya macam tak kena tak boleh...
and yadayadayada...

*seriusly aku rasa touched gila bila dengar uncle aku cakap macam tu... i mean, for someone can see my effort to live my life.. untuk teruskan kehidupan yang kadang2 macam tak bagi harapan apa2 langsung.. untuk nampak, yang aku bukan saja2 sukahati jiwa aku nak buang masa...
i tried so hard.. i tried my best to do something in life... bukan aku tak perna mencuba...
bukan aku saja2 suka untuk biarkan kehidupan aku tanpa arah mahupun cita2..but i really had tried...
and i;m still trying to find my path... to not just waste my time in this dunia...

aku: entahlah uncle, mungkin.... tempat adik bukan di dunia ni kot...

uncle: habis kat mana pulak tempat adik? ***?

*aku gelak lagi

adik: no lah... i will try my best untuk kehidupan akhirat..just dunia is not my place...
and the rest is history.... ;)

terlalu ramai yang mengenali aku, tetapi yang tidak berapa tahu sejarah hidup aku, tanya soalan2:
tak sambung belajar ke? kenapa tak sambung?
tak kerja ke? habis, buat apa kat rumah? 
kenapa tak buat something in life?
awak tu anak yatim, kenalah usaha something in life... tak boleh harap belas ihsan orang je. (yeah, like i lost memory that i'm an orphan...pfftt...)

soalan2 ni semua yang entah macam mana aku nak jawab, sebab jawapan yang ada kalau nak diceritakan 7hari 7malam pun tak habis...u know... 

huhu...

u olls,
hargai kesihatan yang diberi.. hargai segala apa yang dimiliki...
sebab aku rasa bertuah, aku dilahirkan sebagai rakyat malaysia...
walau macam mana pun, aku tak perlu lalui peperangan seeperti rakyat palestine..
terkurung di negara sendiri..
atleast aku masih bebas...bila aku memerlukan pertolongan masih ade yang sudi untuk terus membantu..
kalau rakyat palestine, kita sendiri kadang2 asyik lupa doakan mereka... malah jika ada pertolongan juga disekat oleh pihak yahudi..
renung2 kanlah..
sincerely, 
adik~

21 comments:

ʆαʆα said...

touching , tp sya kagum dgn awak! post ne bg sya motivasi.. thanx :)

Bro Ahmad said...

tak pernah tanya orang tentang diri sendiri..apa pandangan?

wak gelas said...

wak doakan terbaek buat kamuuu huuu... eeeeE wak dh datang niiii nk komen komennnnn..........

Outbound Malang said...

berkunjung sob..salam blogger
salam kenal dan sukses selalu ..:)

ILA HonEyBuNNy said...

betul kan..

bersyukur n bangga jadi rakyat Malaysia....;-)

MulutPayau said...

Adik...
Adik sakit ke???? semoga adik terus tabah dan sabar hadapi segalanya...mngkin ada hikmah disebalik dugaan yg dialami...

nursyaza said...

sedih la baca wlaupun taktau kisah sbenarnya. but it give me some motivasi jugakk.. akak mesti kuatkan semngat tau..

Citarasa Rinduan said...

adik..
semakin dekat dgn kamu sekakin kak mengakumi kamu

tabah dan sabar ya dik, patutlah kamu menghadapkan abang2 kamu..
rupanya kamu anak yatim..

apa y dapat kak bantu.. hanyalah kak mendoakan kesejahteraan kamu, semoga ada sinar bahagia untuk kamu..amin

aQimie Ceplos said...

bile bace ni, kadang aku kene bersyukur dgn ape yg aku ade..
thanks ye adik.
nice entry and be strong ye buddy ^^.

RinYii said...

InsyaAllah org doakan awak dan keluarga.. Dugaan Allah itu satu kaffarah dosa, jadi kuat ek..

nazira said...

btl la.. ape2 pn akhirat yg abadi..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

aizamia3 said...

dah lama akak tak datang kat blog apatah lagi sms.. huhuhu.. :(

still remember ur teddy..?
nak bagi tapi akak tak jumpa lagi masa yang sesuai.. :(

misz sheyla said...

:) jadi kuat tau.... ni semua dugaan

Prettywrite said...

Salam kenal adik..:)

Insyaallah theres something for u in future..u dont know but Allah knows the best for u..teruskan menulis..tersentuh yna baca..who knows one day boleh jadi penulis?:)

sleeping_maniac90 said...

chaiyok kpd ko dlm menruskn khidupn..
hehehe..
u can do ur best!

khairul akmal bin azman said...

im malaysian




mmg kaki writer cerpen ke ni?

fany wany said...

sedih :'(

sabar ye, Allah tu maha Adil:)

Teenager Housemaid said...

jaja: thanks juga..:)

broahmad: huhu, maybe i have not enough confident..:)

wak: terima kasih..:)

outbound: terima kasih..:)

ila: Alhamdulillah..kite semue mmg patut bersyukur jadi rakyat malaysia..:)

mulutpayau: =) thanks alot kak..:)

syaza: Alhamdulillah...:)

citarasarinduan: kak, saya tak layak utk dikagumi... saya... masih byk lack of everything...thanks alot kak.. =')

aqimie: =) thanks kat awak juga..;)

rinyii: yup, dugaan adalah kafarah dosa.. thanks..;)

nazira: yup..betul tu..:)

kak aizamia: haha.. saya pun lama xdtg blog akak..hehe..kita masing2 belum ade kesempatan nak jumpalah kak..:)

sheyla: thanks...:)

prettywrite: thanks akak..insyaAllah..kalau Allah izin, mungkin saya boleh jadi penulis? hehe..

sleepingmaniac: thank u so much..:)

akmal: saya tak pernah tulis cerpen lagi lahh...huahuahua..

fany: insyaAllah.. thanks:)

poohrist said...

insyaallah..
setiap yang berlaku semua ada hikmahnya..
jangan menperdulikan apa yang orang sekeliling kita cakap yang kita tahu apa yan kita buat..
tk care.

vanillasnow said...

Interesting la hidup akak. Extraordinary life ;) x sume org dpt..hm, betul tu! Kehidupan kat dunia nie x de pape pun. Hanya permainan shj. Really nice post !

Eera Shera said...

touching..really :(

dunia ni hidup yg sementara je..hidup kat sana yg abadi..ada hikmah apa yg berlaku..tabah ek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...