Miss Magnifique!!

Friday, 20 January 2012

Barakah Friday - Travelog Solat Jumaat

Assalamaulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


it's friday, peeps!
and it's barakah day, readers!

i'm just back from jalan-jalan and selesaikan some urusan. hihi.
and terus update blog, and will blogwalking to your blog. =)

sebenarnyakan, sepanjang 20 years i lived, i never tried even once untuk solat jumaat.
sebab tak ada orang bawa and blablabla.

even masa pergi umrah tahun 2002 and 2003 with mama, just mama je yang pergi solat jumaat. i didnt go because masa tu, bagi aku, oleh sebab solat jumaat tak wajib untuk perempuan so i just can ganti with my zohor prayer.

but after i learned about my deen, my ustaz said, every muslim should atleast solat setiap solat yang ada walaupun hanya sekali seumur hidup.
walaupun solat jumaat ni, tak wajib bagi perempuan, but my ustaz said, you shoud solat eventho once in your life.

tapi, dekat malaysia ni. agak kesusahan untuk solat jumaat, kerana majoriti yang berada di masjid semua adalah lelaki.

so last year, 
Alhamdulilah. aku berkesempatan untuk menunaikan umrah lagi.
aku juga dapat melaksanakan solat jumaat.
and i was and still am happy about it. =D

aku dapat menunaikan solat jumaat di Madinah.
juga dapat menunaikan solat jumaat di Mekah.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. and again Alhamdulillah.

walaupun masa khutbah jumaat tu,
aku tak faham sepatah pun.
tapi, bila suara imam mula sayu. hati aku pun mula sayu.
i just dont know how to describe my feeling into words, you know.

i just feel lucky.
lucky sebab aku terpilih untuk solat jumaat di Madinah and Mekah.
bersyukur sangat sebab dapat menunaikan solat jumaat before aku mati.

aku sedar ramai yang inginkan kesempatan ini,
but Allah has chosen me to solat jumaat di Madinah and Mekah.
perasaan aku, sukar untuk digambarkan atau diwarkahkan.

aku sangat-sangat berdoa, agar dapat menunaikan ibadah umrah lagi.
dan juga, moga aku terpilih untuk menunaikan haji.

*tapi, entah kenapa tahun lepas masa kat depan Kaabah tu, aku terdoa kalau aku nak buat haji, aku nak buat haji dengan husband aku. kalau buat umrah, its okay me alone. sedangkan seriously, i never ever thought i akan kahwin. er, adakah ini maksudnya, aku tak dapat menunaikan ibadah haji? =_="

seriously, aku tenang di sana. rasanya sakit and beban dunia dan misteri telah aku tinggalkan di malaysia.

moga saja Allah pilih aku lagi untuk menjadi tetamu Nya.
bila?
aku tak tahu.
but i pray for it. =)


#tiba-tiba nak share churp2 pulak hahaha... klik Sini <-- kalau rajin. kalau malas, tak payah klik. ngehehehehe..


ikhlas,
aku~

32 comments:

khairul said...

bila la abg pulak nk kesana ?

shera haifa said...

alhamdullilah dah berjaya jejakkan kaki ke mekah dan madinah.. adik antara yang bertuah. hope kakak juga dapat jejakkan kaki ke sana. Insyallah..

psst ~ ber'adik' dan ber'kakak'.. hehe.. terjawab sudah soalan umo adik berapa? :)

Liselle MonCherie said...

Tak pernah try lagi solat jumaat,
teringin jgak nk buat kdg2 hihik.
Bertuahnya Miss M dah byk kali buat umrah huhu,
Moga2 bila nk pg buat haji akan dpt haji yg mabrur :)
May Allah bless you.

zida said...

bestnya!! doakan zida datang jejak sana tahun depan ye insyaALLAH :)

tapi bukan dengan husband la lagi. heheeh

Amirah Ahmad Zaki said...

best nye akak dah pergi Mekah and Madinah.saya tak tau bile bole sampai sane..

Istighfarin.com said...

komentator pertama! :D

Waaah, udah pernah umroh ya mbak,,, hmmm,,, semoga saja aku juga terpanggil,,, amiiin (loh,,, kok mendoakan diri sendiri?) :P
saya ikut mendoakan saja deh, semoga mbak terpanggil kembali ke baitullah,,, tapi oleh2nya jangan lupa :D

Choki said...

Kak M gi lg eh last year? Best nyeeee..Saya prnh gak gi.Masa darjah 3 dulu.Hehe..Balik2 org panggil saya Ronaldo sbb botak T___T..Tp mmg sronok masa kat sana..We were in the same place where our Prophet P.B.U.H step foot in..Truely a blessing from Him :'-)

CekbOlat-bOlat said...

wahhh.. =.="
insyaAllah akan ade nnti putera dtg mlmar akak M.. =)

best la jdi tetamuNYA

CaDLyNN said...

bestnye M dah pi buat umrah..bilela kaklin nak p sane...

nasha sanza said...

wah! dapat pergi umrah! sangat jeles! hehe..insyallah satu hari nanti.akak pun nak pergi jugak!:)

EL MARIACHI said...

adik TH ku...berdoalah akan tiba jodohmu nanti Insyallah...perencanaan Allah ialah sebaik baik perancangan...

Cik tikah said...

bestnya dpt g umrah :)

Original CikTeddy said...

wah..untungnya kak M..insyaAllah kalo ade rzeki blh pegi lg kan? ^_^

Ungu Violet said...

menyimpan hasrat untuk ke sana jugak..:)

Aqiim said...

saya teringin nak pergi sana tapi masih belum ada kesempatan..
untungglaahh awak dh pergi sana.. :)

هانيم إرشاد said...

bestnyee da dapat pegi umrah! :)

eLLa n aLia said...

jadi,, cepat2 lah khwin.. ekekek :)

Cikgu Ma said...

alhamdulillah..sampai juga di tanah suci...=)

Caythrine Amanda said...

bestnye.....jejak kaki ke tanah suci.. :) selamat beribadah...

HeNRieTTa JoSe said...

Wah...bestnye adik....akak dah lamer teringin nak pgi..tapi blom ada peluang....

Totie@Tomy said...

teringin nak kesana jugak..

Juliet_iRa~" said...

insya-Allah ada jodoh y terbaik n akan menunaikan rukun islam y ke 5 tu dengan hubby..

doa byk2..:)

Iffah Afeefah said...

Besnye

nk rase gk kesane

semutsengal said...

waaa...dah ber "aku" dah. cool tau.


Errr, kalau kau berjumaat sekurang kurangnya kau dpt ckup kan mkmum.lagi satu kau takyah buat zohor lagi.dandan yang paling penting doa antara dua khutbah tu mustajab tau..Amin.


kemsalam husband kau yaa..kau dah mcm hepi, bagus.

mai said...

cik akak, belanja kita buat umrah boleh?haha.derma singgit pon boleh.tpi kena derma tiap2 hari, sampai penuh tabung g umrah.haha

Eyda Syahida said...

teringin nak pergi umrah.. huhuhu :")

cik Kartun said...

teringin mnjadi ttamu allah.. beruntung adik dpt mnjadi ttamu allah pada usia yg muda.
klu CK d beri ksmptn.. CK dhulukn parents :)

YaYaNsMuM said...

inshaallah, dik....doa yang baik insyaallah akan didengari oleh-Nya,semoga dipertemukan dengan insan itu yer....amin...

Woofer Storm said...

bestnya dapat pergi..teringin tapi tak mampu..

smilenajah93 said...

semoga Allah merahmati ~

Aien Not Alien said...

rezeki awak... :)


tumpang gembira awak dapat jejakkan kaki untuk beramal ibadat di sana... ^_^"

Nisa Greennnpanda said...

u're really lucky la Cik M..
dpt gi umrah..
then dpt lak wat solat jumt..

sy xpenah lg try solat jumt.. >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...