Miss Magnifique!!

Monday, 13 February 2012

Ideas, Where Are You?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang




tengok sana tengok sini
tengok depan tengok belakang
tengok kiri tengok kanan.

idea idea idea
aku nak menulis tapi tak ada idea
inilah padahnya kalau menulis bukan true story
lebih parah bila masuk bab lovey dovey
haih

tulah nak bercerita tak ada pengalaman
ngehehehe
so kena lah perah otak
untuk berimaginasi lebih
hoho

macam mana aku nak siapkan novel aku ni?
ouh,
untuk novel aku tak buat true story sangat
sebab aku belum mampu nak menterjemahkan hidup selama hampir 21 tahun di atas lembaran sebuah buku penuh dan padat.

cukuplah kalau setakat ambil sipi-sipi true story aku
hehe.

tapi inilah masalahnya,
dah dua tahun aku cuba siapkan novel ni.
tapi idea tak ada pulak.

bila idea ada
aku ketandusan kata
tulah
malas lagi buka kamus.
cuba aku rajin buka kamus.

nampaknya malam ni
aku kena buka kamus
study balik kamus dewan dengan kamus advance learner tu

untuk perbanyakkan kosa kata
untuk meneruskan setiap dialog.

weyh, kalau aku buat novel ntahapehape
korang beli tak agak-agaknyalah?

selamba aku je tanya korang beli ke tak
haih.
padahal aku patut tanya,
publisher terima ke tak?
hahaha~

sebab aku rasa novel aku ni dah tersasar jauh dari mula-mula idea aku.
-_-'
teehee~

aku kagum dengan orang yang study and kerja
tapi boleh siapkan novel.
aku ni tak kerja tak study
satu apa pun tak siap
-_-;

bab dah masuk bab ke 39
pages baru 181
atleast pages kena 400 mukasurat
mana aku nak dapat idea untuk menulis lagi 219 mukasurat?
ish ish ish.

hampeh tul aku ni.

be creative
think out of the box
feel it
discipline
jangan asyik nak blogging sangat.

hoho.

p/s: terkejut aku tengok korang pandai bahasa cina. aku ingat bahasa cina tu, aku sorang je faham. lupa pulak ada google tranlate yang memahami. hehehehe..
thanks eh korang. susah2 je meng google tranlate bahasa cina tu.. :')


ikhlas,
Cik M~

17 comments:

lisa said...

berfikir dgn tenang, mesti idea tu datang punye. hehe nanti novel dah siap ke, war-warkan lah ye. hihi

Princess Nusy said...

all the best..hehe..^^

Lady Milo said...

tulis dalam tenang, jangan ada keterpaksaan... kalau tak tak enjoy jalan cerita... cheewah. macam pakar plak...sy.

Aqiim said...

saya ada idea!
apa kata awk masukkan watak sy sebgai hero?
mesti best! haha :P


awk jgn risau, kalau awk publish nnti, sy akan cari buku tu smpai dpat lepastu baca kat dlam kedai buku tu jugak sampai habis..
hahaha :P

Natasya Naslin said...

hye gorgeous =)

sje BW =p awk tulis novel eh??
is it eng @ malay?
t dah ciap roger2 kay =)

i would like to read.. support u ! Goodluck2 =)

Ina Nadia said...

lecturer Ina selalu bagi tips untuk menulis ni disebabkan Ina pun student artistic writing.miss tu cakap pergi tempat baru ke.jalan-jalan kejap ke.perhatikan orang yang lalu dekat dengan kita.maybe ada idea yang akan datang.tak pun lepak dengan kawan kejap.ada lagi tips dia bagi tapi tak ingat dah. :)

aku HaniAsyira said...

nak pertolongan... hohoho.. =)

Anyyss Shuhaimi said...

lek2 luu der

semutsengal said...

cuba kau renung bulan tuu mana tau dpt idea ke.


LALALALALLAAA

missSenget said...

181..? bnyak da tu...

kalo bagi kt kite, smpai ke sudah, 1 page pn x siap2.. hahaha..

Liselle MonCherie said...

Sometimes,we really need a rest and go out to get inspired XD.Hehe,take a break darling :3

Akue Achik said...

kna bykn lg brangan..

idea bila2 bole dpt..tp ayt mmg ssh..uhuhu
gud luck! :)

deno said...

M tulis apa je sis seronok baca :) kalau M tulis novel mesti gempaq dari gaya penulisan M, sis rasa mesti best kalau M buat novel... !

.........cP~ said...

Bila tukar wajah ni? Tak apa, biar lambat asal selamat. Nanti dah keluar novel tu roger2 la. mana tau boleh beli. hehe.

Juliet_iRa~" said...

wahh nak jd penulis plak ek?

baguss..teruskan usaha..heee

CekbOlat-bOlat said...

pengalaman ! hihi..
tapi kak M ade pngalaman brcinta tak? hurmm -_-" geleng kpala lettew.. pstu ckp "teheee" hahaha..

nnt buku prtama publish kak M hdiahkan kt bolat ! agaggaga

Nisa Greennnpanda said...

wow~!! u're writing a book? That's so great, dear... sugoi ne~!!! ^_^

go someplace where it can give u inspiration to write.. >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...